Психологічна освіта в Університеті Ушинського

Facebook Instagram Youtube   


Назва до тексту – це цитата з виступу доктора психологічних наук, професора, Почесного професора Віля Еммануїловича Чудновського на 70-річному ювілеї Лідії Іллівни Божович. Віддана учениця Льва Виготського, теоретик і практик в галузі психології особистості та психології розвитку, за деякими даними народилася 11 січня. За іншими - наприкінці жовтня. Але як би не було, привід згадати Лідію Божович - це розширити свої знання про етапи розвитку особистості. 

Вражають спогади відомих нині психологів А.М. Прихожан і М.М. Толстих, що багато років працювали під керівництвом Л.І. Божович. Вони згадують, що найперше, що відрізняло її діяльність, її особистість - це постійна включеність в творчий процес.

Незадовго до смерті, коли Лідія Іллівна була вже важко хвора і майже не виходила з дому, кілька співробітників завітали до неї в гості. І ось за чаюванням Лідія Іллівна каже: «Ось я зараз спостерігаю на собі, як відбувається розпад вищих психічних функцій. Це дуже цікаво. Я часто не можу побачити на столі, скажімо, цукорницю. І не тому, що такий вже й поганий у мене зараз зір. Порушена апперцепція. Але я можу цю цукорницю свідомо відновити: згадую, як вона виглядає, якого вона розміру, де приблизно може перебувати - і знаходжу-таки її на столі… »

Дуже сучасною і актуальною є книга Л.І. Божович "Особистість і її формування в дитячому віці" (1968). Сучасному вчителю та психологу доцільно мати цю роботу на столі для розуміння таких категорій, як внутрішня позиція, смисловий бар'єр, спрямованість особистості, специфічні вікові новоутворення… Для практики використовування , на мій погляд, мають цінність, за висновками автора, такі специфічні вікові новоутворення: кінець 1 року: перетворення дитини з об'єкта в суб'єкт; кінець 3 року: усвідомлення себе як суб'єкта діяльності; 7 років: усвідомлення себе як суб'єкта соціальних відносин; підліток: усвідомлення особистісної унікальності.

Основним особистісним новоутворенням самої Лідії Іллівни Божович була душевна чистота. І саме тому вона виявилася здатною розібратися в найтонкіших особливості дитячої душі.

Матеріал підготувала ваш улюблений викладач історії психології в Університеті Ушинського Ірина Поспелова

Bojovich