«ПСИХОЛОГІЯ ОРГАНІЗАЦІЙ»
Тип: нормативна
Рівень вищої освіти: другий «магістерський»
Рік: 1 рік
Тривалість: 4 кредити ЕСТS 120 годин.
Викладач: Головська І.Г., кандидат психологічних наук, доцент.
Результати навчання: програмні результати навчання мають свідчити про вміння студентів визначати, аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати проблеми та пропонувати шляхи їх вирішення у психологічному супроводження поведінки фахівців в організації та давати психологічну характеристику діяльності людини в організаціях
Попередні умови: вивчення таких дисциплін як «Загальна психологія», «Психологія управління», «Психодіагностика».
Мета навчальної дисципліни полягає в формуванні в студентів систему спеціальних знань про психологічні особливості діяльності людини в організації; психологічні якості особистості, необхідні для адаптації до умов професійної діяльності в організації; стратегії поведінки, спрямовану на покращення організаційної ефективності та створення приємних умов праці..
Завдання
- узагальнення уявлень про психологію особистості та психологічну характеристику діяльності людини в організаціях;
- удосконалення знань, умінь і навичок щодо використання теоретико-методологічних основ психології в практичній роботі, зокрема, у напрямку психологічного супроводження професійної діяльності осіб в організації;
- здійснення самокерування – розширення особистісного професійного досвіду, самостійне оновлення знань, набуття практичних навичок та вмінь тощо
Зміст дисципліни:
Поняття та основні категорії психології організації.
Організаційна психологія як система поведінських технологій. Можливі реакції персоналу на проявлення організаційної середи. Характеристика основних теорій поведінки людини в організації.
Засоби структурування компаній (на основі продута та функціонально). Переваги особистісного підходу в порівнянні з індивідуальним в управлінні організацією. Вплив психологічних факторів на організаційну ефективність управління.
Індивідуально-психологічні особливості персоналу.Вплив темпераменту на поведінкуперсоналу.Вплив вікових особливостей на активність и продуктивність персоналу. Особливості роботи персоналу в кризові вікові періоди.
Заплановані заходи: проведення практичних занять Психолого-освітній майстерні «Скріпка».
Методи та критерії оцінювання: усне опитування, модульний контроль, есе, презентації результатів виконаних завдань та досліджень, підсумковий контроль – іспит.
Мова викладання: українська.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
«ПСИХОЛОГІЯ ОРГАНІЗАЦІЇ»
Опис навчальної дисципліни
Найменування показників |
Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів – 4 |
Галузь знань 05 – Соціальні та поведінкові науки |
Нормативна |
|
Модулів – 2 |
Освітньо-професійна програма: 053- Психологія Спеціальність: 053- Психологія |
Рік підготовки: |
|
Змістових модулів – 4 |
1-й |
1-й |
|
Індивідуальне науково-дослідне завдання: − творча робота (есе) реферат |
Семестр |
||
Загальна кількість годин – 120 |
1-ий |
-ий |
|
Лекції |
|||
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – 4 самостійної роботи студента – 1 |
Рівень вищої освіти: другий(магістерський) рівень |
18 год |
6 год. |
Практичні, семінарські |
|||
36 год |
4 год. |
||
Лабораторні |
|||
0 |
0 |
||
Самостійна робота |
|||
66 год |
110 год. |
||
Індивідуальні завдання: |
|||
2 год |
2 год. |
||
Вид контролю: іспит |
Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить: для денної форми навчання – 53:47% для заочної форми навчання – 5%.
Пояснювальна записка
Мета вивчення дисципліни– сформувати в студентів систему спеціальних знань про психологічні особливості діяльності людини в організації; психологічні якості особистості, необхідні для адаптації до умов професійної діяльності в організації; стратегію поведінки, спрямовану на покращення організаційної ефективності та створення приємних умов праці, індивідуального розвитку та психічного здоров’я людини.
Передумови для вивчення дисципліни: паралельно з вивченням навчальної дисципліни «Психологія організації» студенти мають вивчати такі навчальні дисципліни, як«Загальна психологія», «Психологія управління», «Психодіагностика».
Очікувані результати навчання: Унаслідок вивчення навчальної дисципліни студенти мають
Знати:
- теоретико-методологічні основи організаційної психології;
- -особливості психологічного супроводження поведінки фахівців в організації та психологічну характеристику діяльності людини в організаціях;
- а також психологічного супроводження професійної поведінки людини в організації.
Уміти:
- застосовувати спеціальні психологічні знання при вирішенні завдань подальшої професійної діяльності;
- реалізовувати нові технології професійно-психологічної підготовки та перепідготовки кадрів,
- використовувати спеціальні методи психодіагностики,
- використовувати засоби емоційно-вольової регуляції в організаційної поведінці,
- забезпечувати супровід психологічні стратегії переборювання негативних наслідків організаційної поведінки людей різного віку.
Програма навчальної дисципліни
- Змістовий модуль 1.Теоретико-методологічні засади психології організації.
- Тема 1. Сучасна проблематика психології організації. Поняття та основні категорії психології організації. Мета і завдання навчального курсу "Психологія організації". Історія виникнення організаційної психології. Перспективи розвитку організаційної психології. Теоретичні та методологічні основи курсу. Вплив успіху американських, европейских і японських компаній на розвиток організаційної психології.
- Тема 2.Сутність і значення організаційної поведінки.
- Організаційна психологія як система поведінчеських технологій. Можливі реакції персоналу на проявлення організаційної середи. Характеристика основних теорій поведінки людини в організації. Типи поведінки особистості в організації. Концепції і моделі організаційної поведінки. Роль и значення організаційної поведінки.
- Тема 3.Психологічнийаналіз структурно-функціональнихособливостейорганізацій.
- Засоби структурування компаній (на основі продута та функціонально). Переваги функціональної структури. Функціонально-структурна організація управління. Характеристика поняття «організація». Природа організації. Основні характеристики організації. Вплив оточення на організацію. Організація як відкрита система. Цикл трансформаційної зміни. Організаційна мета. Життєвий цикл організації. Організаційна структура і її типи.
- Тема 4.Основніпідходидослідженняорганізацій
- Основні методи організаційної психології: спостереження, метод опису критичних ситуацій, аналіз документів, конвент-аналіз, опитування, анкетування, інтерн»ювання, социометричнийопрос, експеримент .
- Змістовий модуль 2.Особистість в системі організаційної поведінки.
- Тема 5. . Особистісний підхід в управлінні людиною та її діяльністю в організації.
- Переваги особистісного підходу в порівнянні з індивідуальним в управлінні організацією. Вплив психологічних факторів на організаційну ефективність управління. Індивідуальний, груповий та організаційний рівні впливу на ефективність.
- Тема 6.Психологічна структура особистості і можливості корегующего впливу на людину.
- Основні блоки структури особистості (біологічний, психологічний, педагогічний та соціально-психологічний).
- Тема 7.Індивідуально-психологічні особливості персоналу.
- Вплив типу нервової системи на виконання діяльності. Вплив темпераменту на мотивацію іповедінкуперсоналу.Психологическая сумістність персоналу.Впливстатевих відмінностей на виконання професійної діяльності і поведінки співробітників. Вплив вікових особливостей на інтелектуальну активність и продуктивність персоналу. Особливості роботи персоналу в кризові вікові періоди.
- Змістовий модуль 3.Психологічний аналіз структурно-функціональних особливостей організації .
- Тема 8.Лідерство і влада в організації . Характеристика феномену лідерства. Лідерство і керівництво . Лідерство і організаційна влада. Теорії лідерства.
- Організаційна влада як базовий організаційно-психологічний процес. Організаційна влада як психічна реальність. Влада як базова категорія організаційної психології . Проблема суб’єкта організаційної влади. Влада як міжособистісна взаємодія. Характеристика феномену лідерства. Лідерство і керівництво . Лідерство і організаційна влада. Теорії лідерства.
- Тема 9.Взаємовідношення в організаціях
- Структура і дінаміка неформальних відношеньв коллективе. Етапи развиткуколективуі особливостіуправлінняна кожномуетапі.Неформальні групи співробітників і можливості впливу на нІх.Соціально-роліві и професійно-роліві типи співробітників і особливості управління нимі.
- Тема 10.Особистість взаємовідношення з позитивними та негативними співробітниками
- Характеристика основних типів позитивних та негативних людей. Правіла відновлення взаємовідношень та засоби боротьби з негативом.
- Змістовий модуль 4.Психологічне забезпечення ефективного функціювання та розвитку організації.
- Тема 11.Попередження та ліквідація конфліктів в організації.
- Сутність та причини виникнення конфліктів. Конструктивні та деструктивні функції конфліктів. Управління конфліктамі. Форми конфліктів. Види конфліктної боротьби. Методи подолання конфліктів. П’ять основних засобів діяльності менеджерів по подоланню конфліктів.
- Тема 12.Проблема мотивації в організаційної психології.
- Проблема мотивації в організаційної психології. Мотиви і потреби людей в організаціях: потреби в безпеці; в аффіляції; в повазі; в незалежності і самостійності; в досягненнях; в владі. Характеристика змістовних теорій мотивації: теорія мотивації А.Маслоу; теорія мотивації К.Альдерфера; теорія Х – У Д.МакГрегора; двохфакторна теорія мотивації Ф.Херцберга. Програми та методи стимулювання ефективної діяльності робітників.
- Тема 13.Корпоративна культура організацій
- Поняття о корпоративної культуре організації. Характеристика основних елементів корпоративної культури. Класифікація видів корпоративної культури. Методи підтримки та зміни корпоративної культури.
- Тема 14.Розвитокорганізацій.
- Життєвий цикл організації. Характеристика стадій життєвого цикла організації.
- Стадії розвитку організації.
Рекомендована література
Базова
- Адаир Джон. Эффективное лидерство. Как развивать иприменять лидерские навыки. М.: Эксмо, 2003.
- Айви А. Лицом к лицу: практическое пособие для освоенияприемов и навыков делового общения. Новосибирск: Экор, 1995.
- Андреев В.И. Конфликтология (Искусство спора, веденияпереговоров, разрешения конфликтов). — М., 1995.
- Анцупов А.Я., Шипилов А.И. Конфликтология. М.: ЮНИТИ, 1990.
- Асмолов А.Г. Личность как предмет психологического исследования. М., 1984
- Асмолов А.Г. Психология личности. М., 1990.
- Беклишев Д.В. Манеры и поведение делового человека.М., 1993.
- Берг В. Карьера-суперигра: нетривиальные советы на каждый день. М: Интерэксперт, 1998.
- Беттджер Ф. Вчера неудачник — сегодня преуспевающий коммерсант. Саратов, 1993.
10. Беттджер Ф. Обаять клиента. Новосибирск: Экор,1995.
- Бодалев А.А. Восприятие и понимание человека человеком. М., 1982.
- Бодалев А.А. Личность и общество. М., 1983.
- Бородкин Ф.М., Коряк Н.М. Внимание — конфликт. М:Наука, 1989.
- Бенедиктова В.И. Деловая репутация. М.: ИНЭ, 1996.
- Вечер Л.С. Секреты делового общения. Минск, 1996.
16. Виханский ОС. Стратегическое управление: Учебник.М.: МГУ, 2001.
- Виханский О.С, Наумов А.И. Менеджмент (человек, стратегия, организация, процесс): Учебник. М.: Гардарика, 2002.
- Вишнякова Н.Ф. Конфликт — это творчество. Минск, 1994.
19.Власова ИМ. И проснешься боссом: Справочник попсихологии управления в 3-х книгах. М: Инфра-М., 1994.
- Гибсон Джеймс Л., Иванцевич Дж., Донелли Дж. Х.-мл.Организация: поведение, структура, процессы. М: Инфра-М,
- Глумаков В.Н. Организационное поведение: Учебное пособие. М: ЗАО «Финстатинформ», ИТД ЗАО «Кио Рус», 2002.
- Горянина В.А., Морозов А.В. Психология общения. М.,
- Гришина Н.В.Если возникает конфликт. Л., 1983.
- Гришина Н.В. Я и другие: общение в трудовом коллективе. Л., 1990.
25.Громкова МЛ. Организационное поведение: Учебноепособие. М: ЮНИТИ, 1999.
- Дизель П.М., Мак-Кинли Раньян У. Поведение человекав организации / Пер. с англ. М.: Фонд «За экономическую грамотность», 1993.
- Донцов А.И. Проблемы групповой сплоченности. М.,
- Донцов А.И. Психологическое единство коллектива. М.,
- Донцов А.И. Психология коллектива. М., 1984.
- Емельянов СМ. Практикум по конфликтологии. СПб.:Питер, 2000.
- Ершов А.А. Личность и коллектив. Л., 1976.
- Жуков В.М. Коммуникативная компетентность. М., 1991.
- Зельдович Б.З. Деловые игры и ситуации в организационном поведении: Учебное пособие. М.: МАЭП, 2001.
- Зигерт В., Лонг Л. Руководить без конфликтов / Пер. снем. М: Экономика, 1990.
- КарнегиД. Как завоевать друзей и оказывать влияние налюдей / Пер. с англ. М: Прогресс, 1990.
- Козлов Н. Как относиться к себе и людям: Практическаяпсихология на каждый день. М.: Новая школа, 1993.
- Коломинский Я.Л. Психология взаимоотношений в малых группах. Минск, 1976.
- Конфликты и переговоры: практическое руководстводля менеджеров. Ростов-на-Дону, 1997.
- КорнелиусX., Фэйр Ш. Выиграть может каждый. Какразрешать конфликты. М.: Стрингер, 1992.
40. Красовский Ю.Д. Организационное поведение. М.:ЮНИТИ, 1999.
41. Красовский Ю.Д. Управление поведением в фирме. М.:Инфра-М, 1997.
42. Кричевский Р.Л., Дубовская ЕМ. Психология малойгруппы. М., 1991.
- Кузин Ф.А. Делайте бизнес красиво. Практическое пособие. М.: Инфра-М, 1995.
- Кузин Ф.А. Культура делового общения: Практическоепособие. М.: Ось-89, 1995.
- Ландсберг Макс. Лидерство. Видение, вдохновение иэнергия. М.: Эксмо, 2004.
- Левин К. Типы конфликтов // Психология личности. М.,
- Лилиан Гласе. Вредные люди. СПб.: Питер, 1997.
- Лилиан Гласе. Полезные люди. СПб.: Питер, 1997.
49. Линчевский Э.Э. На работе и дома: Размышления овзаимоотношениях людей в разных сферах жизни и деятельности. Киев, 1984.
- Литвиненко Е.А. Вопросы психологии общения руководителя. М., 1992.
- Луковников Н.А. Методы исследования личности и коллектива. Калинин, 1990.
- Лютенс Ф. Организационное поведение. М.: Инфра-М,
- Межличностное восприятие в группе. М., 1981.
- Молл Е.Г. Менеджмент. Организационное поведениеУчебное пособие. М.: Финансы и статистика, 1998.
Допоміжна
- Немое Р.С. Практическая психология. Познай себяВлияние на людей. М.: Владос, 1999.
- Ниренберг Дж., Калеро Г. Читать человека как книгу,М, 1990.
- Обозов Н.Н. Психология конфликта и способы его разрешения. Л., 1991.
- Обозов Н.Н. Психология межличностных отношений,Киев, 1990.
- Осгуд Д. Начни сначала: практическое руководство менеджменту личности / Пер. с англ. СПб.: Питер, 1992.
- Панасюк А.Ю. Управленческое общение. М.: Экономика, 1990.
- Паркинсон Дж. Р. Люди сделают так, как захотите Вы /Пер. снем. М.: Новости, 1993.
- Петрова Н.П. Искусство работать с людьми, или Человеческий фактор в российском бизнесе. М.: Эксмо, 2004.
- Петровская Л.А. Компетентность в общении. Социально-психологический тренинг. М., 1982.
- Петровский А.В. Личность. Деятельность. Коллектив.М., 1982.
- Практическая психология /Под ред. М.К. Тутышкиной.СПб.: Питер, 1998.
- Психология и этика делового общения: Учебник. М.:ЮНИТИ, 1997.
- Путилов А.А. «Совы», «жаворонки» и другие. Новосибирск, 1997.
- Репина Т.А. Социально-психологическая характеристикагруппы. М., 1988.
- Робер М.А., Тильман Ф. Психология индивида и группы.
М., 1988. - Рудестан К. Групповая психотерапия. М.: Универс, 1993.
- Сафьянов В.И. Этика общения: проблема разрешенииконфликтов. Монография. М.: Мир книги, 1997.
- Скотт Дж. Г. Конфликты, пути их преодоления. Киев,
- Скотт Дж. Г. Способы разрешения конфликтов. Киев,
- Соколова Е.Т. Проективные методики исследованияличности. М., 1980.
- Сопер П. Основы искусства речи / Пер. с англ. М.: Прогресс, 1996.
- Соснин В.А., Лунев П.А. Учимся общению: взаимопонимание, взаимодействие, переговоры, тренинг. М., 1993.
- Социально-психологические методы практической работы в коллективе: диагностика и воздействие. М., 1990.
- Спивак В.КОрганизационное поведение и управлениеперсоналом / Пер. с англ. СПб.: Питер, 2000.
- Тараткевич М.В. Человек и коллектив в системе управленческих отношений. Минск, 1974.
- Таранов П.С. Секреты поведения людей. Настольнаякнига бизнесмена. М.: Факир-пресс, 2000.
- TudopC.H. Психология управления: от личности к команде. Петрозаводск, 1997.
- Фишер Р., Браун С. Путь к единению, или От переговоров — к тесному взаимодействию. М., 1992.
- Фишер Р., Юри У. Путь к согласию, или Переговоры безпоражения. 1990.
- Фопель К. Психологические группы: рабочие материалыведущего / Пер. с нем. М.: Генезис, 2002.
- Фопель К. Создание команды. Психологические игры иупражнения / Пер. с нем. М.: Генезис, 2002.
- Хасан Б.И. Психотехника конфликта и конфликтнаякомпетентность. Красноярск, 1996
- Холопова Т.И., Лебедева ММ. Протокол и этикет дляделовых людей. М.: Инфра-М, 1994.
- Храмов О.В. Методы познания и преодоления конфликтных ситуаций. Л., 1989.
- Хроленко А.Т. Самоменеджмент. М: Экономика, 1995.
- ХьеллД., ЗиглерД. Теория личности. СПб. 2000.
- Хъюз Б., Кормак Д. Как наилучшим образом использовать вашу «команду». М., 1993.
- ЦиммерманнХанс-Петер. К большому успеху в маломбизнесе. Вверх по служебной лестнице / Пер. с нем. М.: АО«Интерэксперт», 1996.
- Швальбе Б., ШвалъбеX. Личность, карьера, успех. Психология бизнеса/Пер. с нем. М.: Прогресс-Интер, 1993.
- Шейное В.П. Конфликты в нашей жизни и их разрешение. Мн.: Амалфея, 1996.
- Шейное В.П. Психология и этика делового контакта.Мн.: Амалфея, 1997.
- Шепель В.М. Секреты личного обаяния. М.: Юнити,
- Кодекс закона про працю; Офіц. Видання. – К; Концерн «Видавничий дім «Ін Юре». , 2008.
ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ:
- мережі "Інтернет" (http://vocabulary.ru/; корисні сайти: www.
- psy.rin.ru;
- auditorium.ru;
- psyho.hotbox.ru;
- psynet.by.ru;
- Lib.com.ua;
- електронної бібліотеки;
- бібліотеки університету;
- журналів: "Вопросыпсихологии", "Психологический журнал", "Практическаяпсихология и социальнаяработа", «Практика управління закладом освіти» та ін. видань психологічного спрямування.